صفحه اول > مقالات

 

 

چگونه با اسپم مقابله کنيم؟

 

اولين قدم براي جلوگيري از اسپم داشتن يک ايميل ديگر براي استفاده بعنوان ايميل کم‌ارزش است که مي‌توانيد به اين منظور به ليست استفاده‌کنندگان سرويس‌دهندگان ايميل مجاني مانند Yahoo يا Hotmail بپيونديد. از اين ايميل براي مواقعي که نياز به وارد کردن آدرس ايميل خود در سايتها داريد، مثلا براي دانلود کردن نرم‌افزارها، استفاده کنيد. گاهي وارد کردن ايميلتان، باعث پيوستن شما به ليستهاي ايميلي مي‌شود که خودتان نمي‌خواهيد. با وارد کردن ايميل دوم خود، مطمئن خواهيد بود که اسپم‌ها به ايميل اصلي شما وارد نخواهند شود.

تمام تلاش خود را براي جلوگيري از ارسال آدرس ايميل خود به تابلوهاي پيام و گروه‌هاي خبري بکارگيريد. فرستندگان اسپم برنامه‌هاي کوچکي به اسم Bot براي جستجو در اين مکانها مي‌فرستند که بدنبال "@" بگردند (اين علامت به آنها مي‌گويد که عبارت يافت‌شده يک آدرس ايميل است). چنانچه مي‌خواهيد آدرس خود را روي اين تابلوهاي پيام بفرستيد، دو انتخاب داريد: اول اينکه از ايميل دوم خود استفاده کنيد؛ و دوم اينکه، اگر شما به نيت پاسخ گرفتن از افراد ديگر آدرس خود را مي‌فرستيد، ممکن است بخواهيد از ايميل اصلي خود استفاده کنيد، بنابراين بجاي نوشتن آدرس ايميل خود بصورت عادي، آنرا مانند اين مثال ارسال کنيد:

Info AT ircert DOT address.

اين کار به توجه بيشتري از طرف کاربران ديگر براي ارسال ايميل به شما نياز دارد، اما شما را از کشف توسطBotها مصون مي‌دارد.

انتخاب آخر مشخصا براي گروههاي خبري مناسب است. ممکن است به شما اجازه داده شود که نحوه نمايش آدرس ايميل خود را هنگام ارسال پيام تغيير دهيد. ممکن است بتوانيد حروف اضافه به انتهاي آدرس خود اضافه کنيد و آن را به چيزي تبديل کنيد که از ديد Botها متعلق به شما نباشد. مثلا

"info@ircet.comPUTER"

Botها نمي‌دانند که با اين آدرسها چه کنند! اما فردي که اين آدرس را روي گروه خبري مي‌بيند خواهد فهميد که چه کند. البته بيشتر کاربران يک جمله با مضمون  براي ارسال ايميل  PUTER را از آدرس حذف کنيد اضافه مي‌کنند تا از سردرگمي احتمالي جلوگيري کنند.

نرم افزار فيلترينگ

نرم‌افزار خاصي براي فيلترينگ وجود دارد که اکثر اسپم‌هايي را که ممکن است دريافت کنيد، فيلتر مي‌کند. اين نرم‌افزار ايميل را قبل از اينکه شما آن را در صندوق پستي خود ببينيد دريافت مي‌کند و پيغامهايي را که بعنوان اسپم تشخيص دهد پاک مي‌کند.

MailWasher يک برنامه عمومي و رايگان است که مي‌تواند براي فيلتر کردن ايميلها استفاده شود. اين نرم‌افزار که براي سرويس‌دهنده ايميل نصب مي‌گردد، چند ويژگي ديگر نيز دارد که مي‌تواند جلوي اسپم‌هاي آتي را هم بگيرد. برنامه يک پيام به فرستندگان اسپم مي‌فرستد و به آنها مي‌گويد که ايميل شما وجود ندارد تا ديگر از آن فرستنده به آدرس ايميل شما اسپم فرستاده نشود. شما همچنين مي‌توانيد پيامها را قبل از دانلود کردن پاک کنيد که روشي براي جلوگيري از ورود يک ويروس به داخل کامپيوتر شما خواهد بود. البته بسته‌هاي نرم‌افزاري فيلترينگ ديگر نيز وجود دارند و يافتن آنها چندان مشکل نيست.

مسدود کردن فرستندگان

چنانچه متوجه شويد که اسپم‌هايي بطور منظم از يک آدرس مشخص دريافت مي‌کنيد، روشي براي مسدود کردن پيامهايي که از طرف آن آدرس ميايد وجود دارد.

در Outlook Express يک پيغام را که از طرف فرستنده‌اي که مي‌خواهيد مسدود کنيد، انتخاب کنيد. از منوي “Message” گزينه “Block Sender” را انتخاب کنيد. Outlook به شما خواهد گفت که اين فرستنده مسدود شده است و از شما خواهد پرسيد که آيا مي‌خواهيد تمام پيغامهايي را که از اين فرستنده در کامپيوتر شما وجود دارد، پاک کنيد يا خير. يا مثلا در Yahoo مي‌توانيد در قسمت Options… ، با انتخاب ‌Block Address… فرستنده خاصي را مسدود کنيد.

عليرغم تمام مواردي که ذکر شد، همچنان از اسپم‌ها در امان نخواهيد بود. بهترين وسيله براي مقابله با بقيه اسپم‌ها استفاده از کليد “Delete” است. چنانچه در مورد يک پيام مطمئن نيستنيد، مخصوصا اگر نگران ويروسها هستيد، فقط آن را پاک کنيد.