صفحه اول > مقالات

 

 

نرم‌افزارهای جاسوسی و مقابله با آنها (۳)

 

چگونگي قرارگرفتن نرم‌افزار جاسوسي روي کامپيوتر  و روش مقابله به آن

تنها مساله در مورد نرم‌افزار جاسوسي اين نيست که چه مدت روي کامپيوتر شما قرار داشته و چه قصدي دارد، بلکه فهميدن اينکه چگونه و از کجا اين برنامه وارد کامپيوتر شما شده است، در درجه اول قرار دارد.

در شماره‌های (۱) و (۲) با نرم‌افزارهاي جاسوسي و انواع‌ و عملکرد آنها آشنا شديم. درست مانند علفهاي هرز که بدون سروصدا هنگام قدم زدن در جنگل به جوراب شما مي‌چسبند، هنگامي که مشغول گشت و گذار در اينترنت هستيد، نرم‌افزار جاسوسي خودش را مانند يک مسافر قاچاقي به کامپيوتر شما مي‌چسباند! اما قبل از اينکه هرچيزي بتواند روي کامپيوتر شما نصب گردد، معمولا بايد روي چيزي کليک يا برنامه‌اي را باز کنيد. در زير چند تا از معمولترين روشهاي مورد استفاده براي فريب‌دادن کاربران براي نصب نرم‌افزارهاي جاسوسي بيان شده است:

·  بازکردن ايميل اسپمي

·  کليک کردن روي پنجره‌هاي بازشونده فريبنده

·  دانلود کردن رايگان برنامه‌ها، بازيها، ابزارها و غيره

·  برنامه‌هاي اشتراک فايل

·  مشاهده وب‌سايتهاي ناجور!

·  نرم‌افزارهاي اجراي فايلهاي صوتي و تصويري آنلاين

درحاليکه حجم فراواني از محتوا روي اينترنت قرار دارد که براي تماشاي اعمال شما بصورت پنهاني طراحي نشده است، بسياري از نرم‌افزارهاي رايگان يا ازرده‌خارج وجود دارد که بي‌سروصدا همراه با نرم‌افزار جاسوسي وارد کامپيوتر شما مي‌شود. نرم‌افزار جاسوسي نه تنها علائق شما را براي تبليغ‌کنندگان آشکار مي‌سازد، بلکه مي‌تواند منجر به افشاي اطلاعات شخصي نيز شود. ببينيم نرم‌افزار جاسوسي چگونه روي هاردديسک شما قرار ميگيرد و شما براي جلوگيري از آن چه مي‌توانيد بکنيد.

اولا، يکي از بزرگترين اشتباهاتي که کاربران انجام ميدهند اين است که قبل از شروع گشت و گذار در وب تنظيمات سطح امنيتي خود را بسيار پايين انتخاب مي‌کنند. سطح امنيتي پايين به تمام کوکي‌ها و برنامه‌هاي جاسوسي به سادگي اجازه ذخيره شدن در حافظه کامپيوتر را ميدهد. کارهايي که شما مي‌توانيد براي دور نگهداشتن نرم‌افزارهاي جاسوسي از سيستم خود انجام دهيد شامل موارد زير است:

·  تنظيم سطح امنيتي به سطح پيش‌گزيده يا بالاتر

·  نظارت دقيق بر آنچه دانلود مي‌کنيد

·  به‌روز نگهداشتن سيستم‌عامل کامپيوتر

·  نصب يک برنامه ضدجاسوسي که جلوي آنچه را که از دست مي‌دهيد، بگيرد!

برنامه ضدجاسوسي محل برنامه‌هاي جاسوسي را که بدون اطلاع شما وارد شده‌اند، تعيين مي‌کند، آنها را قرنطينه و سپس پاک مي‌کند.

در مرحله بعدی، به احساس و غريزه خود رجوع کنيد! اگر منبعي آشنا يا قابل اعتماد بنظر نمي‌رسد، ايميل را باز نکنيد، popup‌ را کليک نکنيد و وب‌سايت را نبينيد. برنامه‌هاي مورد نياز خود را از منبع قابل اعتماد دريافت کنيد. گاهي‌اوقات برنامه‌هاي مجاني ارزش دردسر بعدي را ندارند! هنگامي که به يک پيشنهاد فريبنده برخورد مي‌کنيد به انگيزه آن دقت کنيد. چرا يک نفر مي‌خواهد به شما به‌روزرسانيهاي مرتب مجاني ارائه دهد؟! دنبالش نرويد.

از تجربيات ديگران براي فهميدن اينکه کدام نرم‌افزارها درون خود به برنامه‌هاي جاسوسي پناه داده‌اند، استفاده کنيد. در عرض چند ثانيه مي‌توانيد جستجويي انجام دهيد تا بفهميد ديگران در مورد نرم‌افزارهاي توام با جاسوس، شامل برنامه‌هاي به اشتراک‌گذاري فايلها (مانند Kazza و BearShare) و نرم‌افزارهاي اجراي فايلهاي صوتي‌تصويري آنلاين چه مي‌گويند. در مورد دوم صداهاي اعتراض! عليه نرم‌افزارهاي جاسوسي تاثيرگذار خواهد بود. براي مثال، يک برنامه محاسبه ماليات معروف اخيرا يک برنامه جاسوسي را بمنظور جلوگيري از هر گونه کپي‌برداري از فايلهايش ـ حتي براي مقاصد قانوني مانند تهيه پشتيبان يا استفاده ساير اعضاي همان خانواده ـ داخل محصول خود قرار داد. اما مشتريان از اين مساله ناراضي بودند که اين نرم‌افزار توانايي نظارت بر رفتارشان را دارد، و بهمين دليل برعليه سازنده با صداي بلند! اعتراض کردند. شرکت نرم‌افزاري به حرف آنها گوش کرد و سال بعد نرم‌افزار را بدون برنامه جاسوسي فضول! به فروش رساند.

از آنجا که شما به نرم‌افزارهاي جاسوسي نه مي‌گوييد، نصب‌کنندگان براي دريافت اجازه مزاحمتان نمي‌شوند! ـ بسياري اعتقادي به انجام بازي جوانمردانه ندارند!!!‌ بعضي بازاريابان از حقه‌هاي عادي براي نصب جاسوس‌شان روي کامپيوتر شما استفاده مي‌کنند. براي مثال، بخشي از يک نرم‌افزار به نام Gator وجود دارد که تلاش مي‌کند شما را براي نصب محصولش از طريق يک popup تبليغاتي فريب دهد. هنگامي که شما به پيشنهاد دانلود نه بگوييد (پنجره را ببنديد)، popup دوم ظاهر مي‌شود و مي‌پرسد که آيا مطمئن هستيد؟ اين سوال آري/خير مبهم باعث مي‌شود که افراد با کليک جواب دهند، که به اين ترتيب بدون آگاهي کاربر، دانلود آغاز مي‌شود.

روش ديگري که باعث پياده‌شدن نرم‌افزار جاسوسي روي کامپيوتر شما مي‌شود، drive-by download ناميده مي‌شود. وقتي شما يک وب‌سايت معلوم‌الحال! را مشاهده مي‌کنيد، به يک popup برمي‌خوريد که از شما اجازه براي دانلود مي‌خواهد. لحن! پيام باعث مي‌شود که شما باور کنيد که براي ديدن صفحه وب بازشده به دانلود نياز است، حتي اگر نيازي نباشد. اگر بله بگوييد، برنامه جاسوس در کامپيوتر شما دانلود مي‌شود. اما اگر پاسخ منفي بدهيد، popupها در صفحات بعدي ظاهر مي‌شوند تا بالاخره شما به کليک کردن روي يکي از آنها فريفته شويد و به اين ترتيب برنامه جاسوسي به صورت خاموش کار خود را آغاز مي‌کند!

بعضي شرکتها از نرم‌افزارهاي جاسوسي تبليغاتي استفاده مي‌کنند. وقتي اين adwareها روي سيستم شما نصب شدند، شروع به بازکردن popupهاي تبليغاتي مي‌کنند. به اين ترتيب شما سيلقه‌هاي شخصي شما و منابع کامپيوتريتان (پهناي باند، اتصال اينترنت و زمان پردازش کامپيوتر) از اختيار شما خارج خواهد شد، اما در عوض هيچ‌چيز بدست نخواهيد آورد بجز بمباران تبليغاتي و اگر نرم‌افزار جاسوسي آدرس ايميل شما را بدست آورد انبوهي از اسپم‌ها.

چون همواره روش‌هاي جديد آلوده کردن کامپيوتر شما توسط نرم‌افزارهاي جاسوسي در حال ايجاد است، يک نرم‌افزار ضدجاسوسي نصب کنيد. اين نرم‌افزار به منظور کشف و بيرون‌کردن جاسوس‌ها قبل از اينکه شما را به‌زحمت بيندازند، طراحي شده است. اگر شما از برنامه ضدجاسوسي خود بعنوان سگ محافظ! استفاده کنيد، شما را از دانلودهاي بدون اجازه و بي‌خبر، آگاه خواهد کرد. نرم‌افزار جاسوسي مزاحمت ايجاد مي‌کند و منجر به دردسرهاي جدي مي‌شود. اگر شما مراتب احتياط را رعايت کنيد، مي‌توانيد از دردسر احتمالي پرهيز کنيد و کامپيوترتان را تميز نگه داريد.