صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

حمله شبكه كامپيوترهاي خانگي به اينترنت

 

16 ژوئن 2004 – 27 خرداد 1383

 

شركت Akami – تامين كننده زيرساخت اينترنت – اعلام كرد حمله اي كه در ابتداي اين هفته باعث از كار افتادن Google ،‌Yahoo و بسياري از وب سايتهاي مشهور ديگر شده بود با استفاده از bot net – يك شبكه بزرگ از كامپيوترهاي شخصي كه توسط روباتهاي نرم افزاري تسخير شده اند – انجام شده بود.

اين حمله كه تقريبا باعث عدم دسترسي به سايتهاي Apple ، google ، Microsoft و‌Yahoo شده بود ، در واقع سرورهاي اصلي DNS ( Domain Name System ) را كه در اختيار Akami هستند ، نشانه رفته بود. اين سرورها تبديل و ترجمه آدرس و URL سايتها را به نشاني عددي مورد استفاده در اينترنت به عهده دارند. حمله كنندگان با استفاده از شبكه اي از كامپيوترهاي خانگي ، حجم زيادي داده را به اين سرورها ارسال كردند و باعث شدند كه سرورها نتوانند به پاسخگويي و ترجمه آدرس ها بپردازند.

يكي از مديران Akami در اين باره مي گويد :“ حجم داده و ترافيك به قدري بود كه نمي توانست از يك يا دو سرور فرستاده شده باشد. ما با كمك شبكه هاي همكار توانستيم يك شبكه bot را شناسايي كنيم و با از كارانداختن آن ، حملات را متوقف كنيم.“

شبكه هاي bot مجموعه اي از كامپيوترها هستند كه بوسيله يك نرم افزار خاص و به منظور ايجاد شبكه هاي بزرگ جهت حمله ايجاد مي شوند.يك bot  كه به عنوان يك برنامه اسب تروا با دسترسي از راه دور نيز شناخته مي شود ، كامپيوترهاي شخصي قابل نفوذ را مي يابد و بر روي آنها قرار مي گيرد. سپس در پس زمينه اجرا مي شود و به هكر اجازه مي دهد تا زماني كه صاحب كامپيوتر به كار خود مشغول است ، دستوراتي را براي سيستم ارسال كند. با اين كار كامپيوترها به سيستم هايي تبديل مي شوند كه براحتي و از راه دور قابل كنترل هستند. آخرين نسخه از نرم افزار bot به هكرها اجازه مي دهد تا اطلاعات را از طريق سرورهاي چت و شبكه هاي p2p  از روي كامپيوترها سرقت كنند. پس از آن مي توان از اين كامپيوترها جهت آلوده سازي يا حمله استفاده كرد.