صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

کد سيسکو به بيرون نشت کرد

 17 مه – 28 ارديبهشت

امروز بخشي از کد برنامه اي که تجهيزات سخت افزاري شبکه سيسکو را راهبري مي کند، بر روي اينترنت منتشر شد. اين دومين بار در سال جاري است که کد برنامه يکي از محصولات يک شرکت بزرگ به بيرون نشر يافته است. در ماه فوريه بخشهايي از کد ويندوز 2000  و NT بر روي شبکه اينترنت پخش شد.

هنوز مشخص نشده است که اين نشت کد چه ميزان امنيت محصولات سيسکو را تحت تاثير قرار خواهد داد. نشتي ماه فوريه مشکل زيادي براي مايکروسافت ايجاد نکرد. البته معمولا هکرها علاقه زيادي به نقاط ضعف امنيتي موجود در سخت افزار شبکه نشان نمي دهند.

اخبار مربوط به اين نشت کد روز شنبه ، 26 ارديبهشت ، روي سايت روسي securitylab.ru قرار گرفت. بنابر اخبار رسيده اين کد دو روز قبل از آن در اختيار مديران اين سايت قرار گرفته است. اين سايت دو فايل را منتشر کرده است که به زبان C نوشته شده اند. کپي رايت يکي از فايلها متعلق به سال 1996 و ديگري 2003 است. بنا به گفته اين سايت روسي حجم فايلهاي به سرقت رفته حدود 800 مگابايت است که 2.5 مگابايت آن کمي پس از سرقت روي يک سيستم IRC قرار گرفت و موضوع بحث شد. البته اين موضوع براي همه جذابيت نداشت و لذا عنوان کانال را به طور موقت به

 "do not keep commercial code on online computers...when are people gonna learn."

تغيير دادند.

سيسکو تاييد کرده است که اين کد متعلق به آن شرکت است اما شيوه نشت آن هنوز معلوم نشده است. البته کارشناسان معتقدند که هکرها نخواهند توانست از اين کد به آساني استفاده کنند. گفته مي شود نشتي کد مايکروسافت در ماه فوريه بسيار خطرناکتر بوده چون آن کد براحتي و روي يک کامپيوتر خانگي قابل ساخت است اما کامپايل کردن کد سيسکو نياز به سخت افزار خاص دارد که در اختيار اکثر مردم قرار ندارد.

FBI مشغول تحقيق بر روي اين سرقت است.