صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

خطر براي كاربران نسخ قديمي Firefox

 

6 جولاي 2005 – 15 تير 1384

متخصصان امنيتي هشدار دادند كه كدي كه مي تواند براي حمله به سيستمهاي داراي نسخ قديمي مرورگر Firefox استفاده شود، روي شبكه اينترنت قرار گرفته است.

تيم پاسخگويي امنيتي فرانسه در يك راهنمايي امنيتي اشاره كرده است كه اين كد از حفره اي استفاده مي كند كه در Firefox 1.0.1 و نسخ قديمي تر اين مرورگر وجود دارد.

اين مشكل امنيتي از شيوه مديريت تصاوير GIF در نسخ قديمي اين مرورگر ناشي مي شود. يك هكر مي تواند با فريب دادن يك كاربر وي را به يك صفحه وب هدايت كند و يا ايميلي داراي يك تصوير آلوده را براي وي ارسال كند و از اين طريق كنترل كامپيوتر وي را در اختيار بگيرد.

اين مشكل تنها در Firefox 1.0.1 و نسخ قبلي وجود داشته و در نسخه بعد از آن يعني Firefox 1.0.2 كه در ماه مارس ارائه شده، برطرف شده است. آخرين نسخه اين مرورگر در ماه مه منتشر شده است.

يكي از مديران شركت امنيتي iDefense معتقد است از آنجايي كه بيش از سه ماه از ارائه نسخه 1.0.2 و برطرف شدن اين مشكل مي گذرد، كد نفوذ كشف شده مشكل چنداني ايجاد نمي كند.

يكي از سخنگويان بنياد موزيلا، توليكننده مرورگر Firefox، اعلام كرده است كه اكثر كاربران اين مرورگر،  نسخ خود را به 1.0.4 ارتقا داده اند. وي مي افزايد كه موزيلا از كاربران مي خواهد تا به صورت مرتب انتشار اصلاحيه ها و نسخ جديد را چك كنند و درصورت ارائه يك نسخه جديد، آن را دريافت و نصب كنند.

ورود مرورگر Firefox باعث شده است تا پس از سالها سهم مرورگر مايكروسافت، يعني IE، از بازار كمي كاهش يابد. بنابر گزارشهاي ارائه شده تا پايان ماه آوريل، سهم Firefox‌ از بازار به 7 درصد رسيده است.