صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

حفاظت از كلمات عبور با يك چيپ

 

16 سپتامبر 2004 - 26 شهريور 1383

IBM قصد دارد در كامپيوترهاي شخصي خود چيپ جديدي را قرار دهد كه از كلمات عبور و ساير اطلاعات شخصي مهم در مقابل هكرها حفاظت كند.

Big Blue اولين سازنده كامپيوتري خواهد بود كه از National Semiconductor's SafeKeeper Trusted I/O Device استفاده مي كند. اين وسيله ،‌شناسه كامپيوتر را در سيليكون ذخيره مي كند و امكان دسترسي از بيرون را به آن سخت تر مي كند. اين فناوري به شكل يك چيپ ورودي-خروجي به روز شده ، به سيستم اضافه مي شود

كلين آندرسون - مدير برنامه بخشي كامپيوتر شخصي IBM - در اين باره مي گويد:“ امنيت، رمزنگاري و مديريت كلمات عبور اجزاء كليدي فناوريهاي ThinkVantage متعلق به IBM هستند. اين فناوريها به كاربر كمك مي كند و هزينه مديريت را در تمامي سازمانها كاهش مي دهد.“

كارشناسان معتقدند ذخيره سازي اطلاعات در سخت افزار امن تر از روشهاي ذخيره سازي نرم افزاري است. اين چيپ اطلاعات را با كليدي كه تنها در اختيار يك پروسسور خاص است ، رمز مي كند تا اطلاعات را از دسترس هكرهاي خارجي و اشتباهات كاربر داخلي محفوظ بدارد.

اين فناوري به عنوان بخشي از برنامه براي ايجاد سيستمهاي امن و حفاظت از اطلاعات ديجيتالي است. شركتهايي كه در اين زمينه فعاليت دارند بر روي روشهاي گوناگوني جهت افزايش اطمينان از تاييد هويت كار كرده اند كه از آن جمله مي توان به روشهاي بيومتريك مانند خواندن اثر انگشت يا اسكنر عنبيه اشاره كرد. براي مثال مايكروسافت در اين هفته صفحه كليدي ارائه كرده است كه امكان خواندن اثر انگشت را دارد.

بعضي فعالان حقوق ديجيتالي عقيده دارند كه اين فناوريها مي تواند از جريان آزاد اطلاعات جلوگيري كند.

چيپ فوق الذكر در حال حاضر آماده است و در تعداد زياد هر يك حدود 5 دلار قيمت دارد. گفته مي شود تا سه ماهه آينده چيپ مربوط به نوت بوك نيز با قيمت حدود 7 دلار عرضه خواهد شد.

IBM اين چيپ را به عنوان بخشي استاندارد از كامپيوترهاي شخصي خود از امروز به كاربران عرضه مي كند.