صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

MSBlast ، حداقل 8 ميليون رايانه را آلوده كرده است

2 آوريل -  14 فروردين

بنابر گزارشات رسيده از شركت مايكروسافت , از آگوست گذشته تا بحال حداقل      8 ميليون كامپيوتر داراي سيستم عامل ويندوز به كرم مشهور MSBlast يا Blaster آلوده شده اند كه اين رقم بسيار بيش از تصورات قبلي است.

اين اطلاعات جديد به كمك ابزار تازه اي كه مهندسان اين شركت براي پاك كردن سيستم هاي آلوده ايجاد كرده اند,  بدست آمده است. از ماه ژانويه كه اين ابزار ارائه گرديده استب يش از 16 ميليون سيستم آلوده به سرويس به روزرساني مايكروسافت متصل شده اند كه  استفاده از Patch و ابزار پاكسازي به آنها توصيه شده است. در طي همان زمان حدود 8 ميليون سيستم به پيشنهاد عمل كردند و با نصب Patch از آلودگي مجدد جلوگيري كردند. بنابراين مايكروسافت معتقد است كه با وجود اين كه تعداد سيستم هاي آلوده به اين ويروس حدود 16 ميليون است اما رقم 8 ميليون كمترين و مطمئن ترين حداقل است. چون ممكن است بعضي سيستم ها بيش از يك بار شمرده شده باشند , چون ممكن است بعضي كاربران به علت مشغله زياد به پيشنهاد توجه نكرده باشند و يا پردازه پاكسازي را نيمه كاره رها كرده  باشند. اما زماني كه يك بار Patch  بر روي يك سيستم نصب مي شود , آن سيستم ديگر آلوده نمي شود و لذا مورد شمارش مجدد قرار نمي گيرد.

در حال حاضر محققان سعي دارند تا با استفاده از ركوردهاي ثبت شده در تجهيزات شبكه مانند فايروالها و سيستم هاي تشخيص نفوذ وسعت آلودگي اين كرم اينترنتي را مشخص كنند. با جمع آوري اين اطلاعات , محققان مي توانند تعداد آدرسهاي اينترنتي را كه از آنها كرم منتشر مي شده , بشمارند. بيشتر شركتهاي امنيتي معتقد بودند كه حداكثر 500 هزار سيستم به اين كرم آلوده شده بودند اما داده هاي جديد ارقامي بسيار بيش از آن را نشان مي دهد.