صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

برنامه اي خطرناك براي كامپيوترهاي جيبي

 

5 آگوست 2004 – 15 مرداد 1383

شركتهاي ضدويروس امروز اعلام كردند كه يك اسب ترواي خطرناك با هدف آلوده ساختن كامپيوترهاي جيبي پديدار شده است اما درجه خطر اين تروا نسبتا پايين گزارش شده است.

اين اسب تروا كه با نامهاي Backdoor.Bardor.A و WinCE.Brador.a شناخته مي شود، به هكر اجازه مي دهد تا كنترل كامل دستگاه را به دست بگيرد. اين برنامه، اولين ترواي شناخته شده براي كامپيوترهاي جيبي است. اما اين برنامه ها نمي توانند خود را منتشر كنند و بايد به عنوان فايلهاي الحاقي به ايميل يا روشهاي مشابه پخش شوند كه اين مسئله خود باعث كاهش ميزان خطر آنها مي شود.

Symantec كمترين ميزان خطر يعني 1 از 5 را به اين اسب تروا اختصاص داده است. اين شركت به كاربران توصيه كرده تا فايلهاي فرستاده شده از منابع ناشناس را باز يا اجرا نكنند. بنا به گفته Symantec اين خطر تنها دستگاههايي را كه از پروسسور ARM و سيستم عامل Pocket PC مايكروسافت استفاده مي كنند، تهديد مي كند.

ماه گذشته، متخصصان اولين ويروس نوشته شده براي Windows CE را شناسايي كردند. البته اين ويروس بيشتر براي  اثبات نظريه امكان انتشار ويروس بر روي اين سيستم عاملها نوشته شده بود.

البته كارشناسان امنيتي پس از شناسايي اولين ويروس منتظر تولد ويروسهاي جدي براي PDA ها بودند. بنابه گفته متخصصان WinCE.Brador يك برنامه كامل و خطرناك است كه به عنوان يك اسب تروا، امكانات تخريبي را به صورت كامل دارد.

گفته مي شود احتمالا نويسنده اين ويروس يك فرد روسي است و حاضر است client مربوط به اين تروا را به افرادي كه مايل باشند بفروشد. خريداران خواهد توانست كنترل سيستهاي آلوده را در دست بگيرند. اين خريداران مي توانند سيستمهاي آلوده را به هكرها براي انجام حمله يا ارسال اسپم اجاره دهند.

البته تا به حال حملات چنداني بر روي تلفنهاي همراه و كامپيوترهاي دستي انجام نشده اما شركتها ضدويروس و توليدكنندگان سخت افزار سعي دارند با ارائه محصولات امنيتي و ضدويروس براي مقابله با چنين حملاتي آماده باشند.

مايكروسافت اعلام كرده است كه در حال بررسي ويروس كشف شده است. اين شركت با اشاره به اين كه گزارشي مبني بر آلوده شدن هيچ يك از كاربران دريافت نكرده است ، به آنها توصيه كرده نرم افزار ضدويروس را روي سيستم خود نصب كنند و امكانات حفاظتي كلمات عبور را نيز فعال نمايند.