صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

مايكروسافت: براي جايزه بايد صبر كنيد

 

10 سپتامبر 2004 - 20 شهريور 1383

سون جاشان - فردي كه متهم است كرم ساسر و نسخ مختلف ويروس Netsky را نوشته است - اين هفته بوسيله پليس آلمان تفهيم اتهام شد، اما بنا به گفته مايكروسافت ،‌شخصي كه اطلاعات وي منجر به دستگيري سون شده است بايد هنوز منتظر جايزه 250 هزار دلاري بماند.سون 18 ساله به اتهام خرابكاري منتظر تشكيل دادگاه است، اما هنوز زماني براي اين كار تعيين نشده است.

مايكروسافت يك برنامه 5 ميليون دلاري تنظيم كرده است كه طي آن به افرادي كه نويسندگان ويروسها و كرمها را معرفي كنند جايزه داده مي شود و دستگيري سون جاشان اولين نتيجه اين برنامه بوده است. البته اين شركت چند جايزه 250 هزار دلاري را براي معرفي نويسندگان كرم MSBlast ، ويروس Sobig و ويروس MyDoom نيز قرار داده است اما هنوز فردي به عنوان متهم دستگير نشده است.

منابع موثق گفته اند كه جاشان به نوشتن و انتشار ساسر و چندين نسخه از Netsky اعتراف كرده است. پليس آلمان توانسته بود وي را در ماه مه و در نتيجه اطلاعات يك فرد مطلع دستگير كند.

كرم ساسر و شش نسخه شناخته شده آن توانسته اند صدها هزار كامپيوتر داراي سيستم عامل ويندوز را آلوده كنند. بعضي تعداد قربانيان را چندين ميليون اعلام كرده اند. ويروس Netsky و بيش از 30 نسخه آن - كه جاشان متهم به نوشتن اكثر آنهاست- نيز صدها هزار كامپيوتر را آلوده كرده است.

پليس درحال انجام تحقيقاتي است تا مطمئن شود كه فرد مطلع خود نويسنده ويروس است يا خير. مايكروسافت درباره پرداخت يا عدم پرداخت جايزه درصورت اثبات ويروس نويس بودن وي اظهار نظري نكرده است اما گفته است تا قطعي نشدن اتهام سون ، جايزه را پرداخت نخواهد كرد.

كارشناسان معتقدند كه سون در نوشتن و انتشار اين ويروسها تنها نبوده است و لذا بايد منتظر دستگيريهاي بيشتري بود.