صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

آيا اين پايان كار Sasser است؟

6 مه – 17 ارديبهشت

با وجودي كه خسارات وارده از كرم اينترنتي Sasser به ركوردهاي Blaster نرسيده است اما متخصصان امنيت همچنان نگران مشكلات ديگري هستند كه ممكن است اين كرم ايجاد كند.

برخي كارشناسان معتقدند كه ممكن است با تركيب نسخ مختلف ويروس Netsky با اين كرم , ويروس مي تواند از طريق ايميل وارد شبكه هاي شود و پس از ورود به سرعت خود را منتشر كند. در واقع از آنجا كه در درگاههاي ورودي (Gateway) از ورود Sasser جلوگيري مي شود , اين كرم مي تواند با كمك ايميل از اين درگاهها عبور كند و سپس به تكثير خود بپردازد.

بنابه گفته متخصصين درحال حاضر و پس از 6 روز از تولد كرم  Sasser سرعت انتشار آن بسيار كاهش يافته است. اما اين كرم نيز همانند ساير كرمها هيچ گاه به صورت كامل از اينترنت پاك نخواهد شد.

با شيوع اين كرم , بحث امنيت باز به يكي از مسائل مهم مشتريان مايكروسافت تبديل شده است. در اين هفته شركت گارتنر طي يك راهنمايي به شركتهايي كه از محصولات مايكروسافت استفاده مي كنند اعلام كرد كه بهتر است هزينه مقابله با كرمها و ساير مشكلات امنيتي را به عنوان بخشي از هزينه مالكيت نرم افزار بپذيرند و با نصب سريع اصلاحيه هاي امنيتي و خريد ابزار اضافي سيستم خود را امن كنند.

البته به نظر مي رسد كه مايكروسافت هم از حملات قبلي درس گرفته و روش اطلاع رساني به كاربران خود را تغيير داده است. طي 24 ساعت اول تولد كرم , مايكروسافت دستوراتي را براي مقابله با اين كرم منتشر كرد. در  روز بعد اين شركت يك برنامه ActiveX را منشر كرد كه به صورت خودكار اين كرم را از سيستم پاك مي كرد. و 48 ساعت پس از عرضه اين برنامه , 1.5 ميليون نفر آن را دريافت كرده بودند. در روز 5 مه مايكروسافت اين برنامه را به سرويس  به روز رساني خود اضافه كرد تا كاربران راحت تر بتوانند سيستم خود را پاك كنند.

اما با وجود اين تلاشها كاشرناسان معتقدند كه اين كرم همانند CodeRed و Nimda همچنان به حيات خود بر روي شبكه اينترنت ادامه خواهد داد و به سرعت از بين نخواهد رفت.