صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

مرورگر ضدهويت ربايي Netscape

 

31 ژانويه 2005 - 12 بهمن 1383

ماه آينده Netscape نسخه آزمايشي مرورگر خود را ارائه خواهد كرد كه در آن سعي شده است تا با حملات هويت ربايان مقابله شود.

اين شركت در روز 17 فوريه نسخه بتاي Netscape 8 و طراحي جديد سايت Netscape.com را عرضه خواهد كرد.

در گذشته هاي نه چندان دور Netscape - كه ده سال پيش توسط سازنده اولين مرورگر يعني mosaic بنيانگذاري شد- بيش از 80 درصد بازار مرورگرها را در اختيار داشت. اما با ورود IE، اين بازار از دست Netscape خارج شد به گونه اي كه در حال حاضر 90 درصد كاربران از مرورگر مايكروسافت استفاده مي كنند.

با ارائه مرورگر Firefox كه متعلق به بنياد Mozilla است، تعداد قابل توجهي از كاربران به اين مرورگر روي آوردند به طوري كه از زمان ارائه نسخه جديدي يعني ماه نوامبر تا به حال 20 ميليون كاربر آن را دريافت كرده اند.

با توجه به مشكلات امنيتي پيدا شده در IE ، Netscape و ساير توليدكنندگان مرورگر قصد دارند كه امنيت را نقطه برتري خود بر IE‌ قرار دهند و از اين طريق به فروش بيشتري دست پيدا كنند. براي مثال Netscape در حال مذاكره با تعدادي از شركتهاي امنيتي است تا براي نسخه بتاي Netscape 8 يك ليست سياه از سايتهاي داراي كدهاي جاسوسي، هويت ربايي و ... تهيه كند و اين ليست مرتبا به روز رساني شود. در اين صورت زماني كه يك كاربر با استفاده از Netscape 8 به چنين سايتي دسترسي پيدا كند، به وي اخطار داده مي شود و فناوريهايي مانند ActiveX، scripting و كوكي ها در آن غيرفعال مي شود.

Netscape اولين شركتي نيست كه به ارائه چنين مرورگري مي پردازد. ماه گذشته مرورگر Deepnet Explorer كه مبتني بر IE است، مرورگر ضد هويت ربايي خود را ارائه كرد.

به نظر مي رسد Firefox و Netscape رقابت سختي را براي دست پيدا كردن به سهم بيشتري از بازار آغاز كرده اند.