صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

گوشيهاي نوكيا و مشكل امنيتي Bluetooth

 

 22 جولاي 2004 – 1 مرداد 1383

نوكيا بالاخره با گذشت بيش از 6 ماه از كشف يك مشكل امنيتي در Bluetooth در تعدادي از گوشي هاي نوكيا ، اعلام كرد كه يك به روز رساني نرم افزاري براي ترميم تعدادي از اين حفره ها ارائه كرده است.

در ماه فوريه نوكيا و سوني اريكسون پذيرفتند كه تعدادي از گوشي هاي آنها كه داراي امكان ارتباطي Bluetooth هستند ، داراي حفره اي هستند كه به هكر اجازه مي دهد تا بدون آن كه كاربر توانايي تشخيص داشته باشد ، اطلاعات درون address book و Calendar را بخواند و يا تغيير دهد.

بعضي گوشي ها مشكل امنيتي جدي تري داشتند كه حتي به هكر اجازه مي داد از طريق آن گوشي تماس تلفني برقرار كند ، ‌پيغام كوتاه ارسال كند و يا تنظيمات گوشي را تغيير دهد.

هنگامي كه مشكلات مشخص شدند، سوني اريكسون به كاربران گوشيهاي در معرض خطر اعلام كرد كه آماده است تا گوشي هاي آنها را به روز رساني كند اما نوكيا با بيان اين نكته كه مشكلات كشف شده به اندازه كافي جدي و خطرناك نيستند، اصلاحيه اي براي آن ارائه نكرد.

اما در ماه مي و در پي فشار وارده از سوي مشتريان ، نوكيا اعلام كرد كه در تابستان امسال اصلاحيه اي براي اين مشكل ارائه خواهد كرد البته تاريخ دقيقي براي آن اعلام نكرد. امروز نوكيا اعلام كرد كه براي 5 گوشي 6230 ، 6650 ، 6810 ،‌6820 و 7200 اصلاحيه را ارائه كرده و مشكل ساير گوشي ها را تا پايان تابستان حل خواهد كرد. البته نوكيا حرفي از چگونگي دريافت و نصب اين اصلاحيه ها به ميان نياورده است.

متخصصان امنيتي معتقدند كه كاربران بايد هرچه سريعتر گوشي هاي خود را به روزرساني كنند چون بسيار از سايتهاي هك ابزارهاي نرم افزاري را جهت انجام حمله روي Bluetooth  در اختيار كاربران نه چندان حرفه اي قرار داده اند. پيش از ارائه به روزرساني كارشناسان از كاربران خواسته بودند تا براي حفظ امنيت خود امكان Bluetooth‌ را غيرفعال كنند.

قابل به ذكر است كه جهت انجام حمله ، هكر بايد در فاصله نزديك به كاربري با گوشي داراي امكان فعال Bluetooth باشد و زمان كافي نيز در اختيار داشته باشد. به همين دليل است كه به نظر مي رسد نوكيا اين مشكل را چندان جدي نگرفته است.