صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

پايان عمر کلمه عبور

24 فوريه – 5 اسفند

بيل گيتس پيش بيني کرد که  گذرواژه يا کلمه عبور (Password) از بين خواهد رفت چون نمي تواند امنيت اطلاعات مهم و محرمانه را حفظ کند.   گيتس که در کنفرانس امنيت RSA در سانفرانسيسکو سخن مي گفت چنين ادامه داد : " شکي وجود ندارد که با گذشت زمان ،مردم اتکا و اعتماد کمتري  به کلمات عبور خواند داشت. معمولا کاربران از يک کلمه عبور براي سيستمهاي مختلف بهره مي گيرند و همچنين آن را يادداشت مي کنند. لذا کلمه عبور نمي تواند امنيت لازم براي اطلاعات مهم را تامين کند."

RSA سعي دارد تا با کمک مايکروسافت يک فناوري شناسه امن يا SecurID  را خاص ويندوز ايجاد کند. هر دو شرکت به اين نتيجه رسيده اند که لازم است نقاط ضعف امنيتي مرتبط با کلمات عبور ضعيف را به گونه اي برطرف کنند.

SecurID بهترين سيستم شناخته شده تاييد هويت دوگانه  است و بسياري از سازمانها و شرکتها آن را مورد استفاده قرار داده اند. اين سيستم يک سري از اعداد را توليد مي کند که دائما درحال تغيير هستند و کاربر بايد اين سري را در ادامه کلمه عبور خود وارد کند. درصورت استفاده از يک سيستم خاص تاييد هويت در ويندوز ، اين امر در سازمانها و شرکتها راحت تر و ارزانتر انجام خواهد شد.

البته گيتس خاطر نشان کرد که از SecurID در داخل ويندوز استفاده نخواهد شد و به صورت يک سيستم مبتني بر کارت هوشمند به کار گرفته خواهد شد.

همچنين مايکروسافت نرم افزار کارت شناسايي بيومتريک tamper resistant را عرضه کرده که مي تواند امکان صدور کارت شناسايي را در شرکتهاي کوچگ و بزرگ و تنها با داشتن يک دوربين ديجيتالي ، يک چاپگر جوهرافشان و يک اسکنر کارت فراهم کند. براي ايجاد کارت ، نرم افزار به يک عکس و بعضي اطلاعات اصلي دارنده کارت مانند نام و تاريخ تولد نياز دارد. نرم افزار اين اطلاعات را پردازش مي کند تا يک امضاي ديجيتالي را در قالب يک بارکد که بر روي کارت چاپ مي شود، ايجاد کند.اگر هر يک از اطلاعات روي کارت به صورت غيرمجاز تغيير پيدا کند، با توجه به امضي ديجيتالي تشخيص داده مي شود و کارت مورد پذيرش قرار نمي گيرد. گفته مي شود که اين سيستم به پايگاه داده نيازي ندارد و تمامي اطلاعات بر روي کارت ذخيره مي شود. حتي مي توان تصوير اثر انگشت يا اسکن چشم را نيز درن کارت ذخيره کرد تا امکان مقايسه وجود داشته باشد. مايکروسافت هنوز درباره عرضه رسمي اين سيستم اظهار نظر نکرده است.