صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

حبس تعليقي براي نويسنده ساسر

 

8 جولاي 2005 – 17 تير 1384

امروز يك قاضي آلماني يك حكم تعليقي براي مدت يك سال و نه ماه  را براي جواني كه معترف است كرم كامپيوتري ساسر را سال گذشته ايجاد كرده است،‌صادر كرد.

علاوه بر آن سون جاشان 19 ساله موظف است طي دوره آزادي به قيد التزام، 30 ساعت خدمات عمومي و اجتماعي انجام دهد. اين دوره 3 سال است و جاشان موظف است خدمات خود را در يك بيمارستان يا خانه سالمندان انجام دهد.

جاشان طي دادگاه خود به خرابكاري كامپيوتري و دستكاري اطلاعات اعتراف كرد. اين دادگاه در روز سه شنبه آغاز و امروز، يعني جمعه،‌ پايان يافت. از آنجايي كه در زمان ارتكاب جرم كمتر از 18 سال داشته، لذا دادگاه وي غيرعلني بود.

كرم ساسر و شش نسخه شناخته شده آن از ماه مه سال گذشته شروع به انتشار كردند و حدود يك ميليون كامپيوتر داراي سيستم عامل ويندوز را آلوده كردند. ساسر از يك حفره در ويندوزهاي 2000 و XP سوء استفاده مي كرد و باعث مي شد كه كامپيوترها از كار بيافتند و بازآغازي كنند.

از مهمترين قربانيان اين ويروس مي توان به گارد ساحلي بريتانيا، كميسيون اروپا و بانك Westpac استراليا اشاره كرد.

دادستان درخواست دو سال حبس تعليقي و 200 ساعت خدمات عمومي و اجتماعي طي دوره 3 ساله آزادي به قيد التزام را از دادگاه كرده بود. وكيل جاشان سعي داشت تا مدت دو سال حبس تعليقي را به يكسال كاهش دهد.

دادگاه معتقد است كه جاشان با دقت انتشار ساسر را برنامه ريزي كرده است تا ميزان خسارت را به بالاترين مقدار ممكن برساند اما وي اين كار را با قصد و منظور مالي انجام نداده است.

جاشان ماه مه سال گذشته دستگير شد. دستگيري وي در نتيجه جايزه 250 هزار دلاري مايكروسافت براي ارائه كننده اطلاعاتي درباره نويسنده ساسر بود. به گفته مايكروسافت اين جايزه بين دو نفر كه اطلاعات مفيدي درباره جاشان داده بودند تقسيم خواهد شد. مايكروسافت هويت اين دو نفر را فاش نكرده است.

مايكروسافت سه جايزه 250 هزار دلاري ديگر نيز دارد كه به افرادي  اعطا خواهد كرد كه به دستگيري نويسندگان ويروسهاي MyDoom.B، Sobig و Blaster كمك كنند.