صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

كرم تلفنهاي هوشمند گوشي را گذاشت

 

15 ژوئن 2004 – 26 خرداد 1383

 

كرم Cabir كه روز گذشته آن را معرفي كرديم ،‌ در دنياي واقعي گسترش نخواهد يافت. بعضي محققين در ابتدا تصور مي كردند كه اين كرم به طور خودكار روي تلفنهاي مبتني بر سيستم عامل Symbian اجرا مي شود، اما بررسي هاي انجام شده اين حدس را تصديق نمي كند.

كوين هوگان – مدير ارشد شركت Symantec – كاربر تلفن قرباني بايد بپذيرد كه يك فايل را از يك منبع ناشناس دريافت كند. وي مي گويد :“ حتي اگر اين كرم بر روي شبكه عمومي فرستاده شده بود ، روشي كه اين كرم براي تكثير خود در نظر گرفته ، باعث محدوديت شديد ميزان انتشار مي شد .“ وي مي افزايد :‌“ در واقع روش كار كرم مبتني بر وجود يك حفره امنيتي در سيستم عامل نيست بلكه مبتني است بر وجود مشكل امنيتي در كاربر آن سيستم عامل!“

بنابه گفته هوگان كرم براي انتشار بايد سه مرحله را طي كند. اول كاربر تلفن هدف بايد اجازه دهد تا تلفن آلوده با استفاده از پروتكل بي سيم Bluetooth به تلفن وي وصل شود. سپس اين كاربر بايد دريافت داده را بپذيرد و در نهايت وي بايد با نصب اين برنامه موافقت كند.

هوگان همچنين اشاره مي كند:“ ما هنوز اين كرم را در شبكه عمومي نديده ايم و در واقع يك ويروس آزمايشگاهي است كه در دست نويسندگان آن و بعضي محققين است. “ البته كارشناسان متذكر شده اند كه ممكن است ويروسهاي جديدي با استفاده از اين كرم نوشته شوند كه بنابر گزارشهاي رسيده دو نمونه تا به حال ديده شده اند. اما خوشبختانه نصب آن روي تلفن بدون اجازه كاربر ممكن نيست.

بنا به گزارش Cabir , Symantec عمليات مخربي انجام نمي دهد اما از آنجا كه به طور مرتب به دنبال دستگاههاي با امكان Bluetooth مي گردد تا آنها را آلوده كند لذا به شدت عمر باطري سيستم آلوده را كاهش مي دهد.