صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

نسخه جديد ويروس Sober وارد مي شود

 

19 نوامبر 2004 - 29 آبان 1383

نسخه جديدي از كرم اينترنتي Sober امروز كشف شده است. اين نسخه به سرعت در حال گسترش در اروپا و آمريكاست. شركتهاي امنيتي درجه خطر اين نسخه را متوسط ارزيابي كرده اند.

متخصصان امنيتي معتقدند كرم W32.Sober.i كه خود را از طريق ايميلهايي به زبانهاي انگليسي و آلماني تكثير مي كند، يكي از تهديدهاي جدي پاييز امسال خواهد بود.

ميكو هيپونن - مدير تحقيقات شركت F-Secure كه درجه خطر اين ويروس را 2 از 3 ارزيابي كرده است - مي گويد:“ مي توان گفت اين يكي از بدترين شرايطي است كه طي يك يا دو ماه اخير مشاهده شده است. به دلايلي اين فصل تا به حال آرام بوده است و اين يكي از بزرگترين مشكلاتي است كه در پاييز امسال ديده شده است. اما اگر وضعيت را با اوايل امسال و يا سال گذشته همين زمان مقايسه كنيم، چندان بد نيست.“

اين نسخه نيز همانند نسخ قبلي از موتور SMTP خود براي ارسال كپي ويروس به نشاني هاي يافته شده بر روي كامپيوترهاي قرباني استفاده مي كند. پس از آن از كامپيوترهاي آلوده به عنوان كانالي جهت دريافت برنامه ها استفاده مي شود.

ويروس Sober.i  يك فايل الحاقي با خود دارد و مدعي است كه تصاوير يك مدل 21 ساله با موهاي طلايي است كه به دنبال كار مي گردد. البته Sober اين ايميل را تنها به دامنه هاي با زبان آلماني مانند .de و .ch ارسال مي كند. اين ويروس به زبان انگليسي نيز منتشر مي شود ، اما موضوع آن "delivery failure" و يا "oh god"‌است و سعي دارد كاربر را قانع كند تا فايل فشرده zip الحاق شده به ايميل را باز كند.

Sober.i سيستمهاي عامل ويندوز XP، 2000، ME ، 98، 95 ، NT و سرور 2003 را آلوده مي كند.