صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

تعقيب كامپيوترها روي اينترنت

 

4 مارس 2005 - 14 اسفند 1383

يك متخصص مدعي است راهي يافته است كه مي توان سخت افزار كامپيوتر را از راه دور شناسايي كرد. اين امر باعث مي شود كاربران اينترنت نتوانند به صورت ناشناس به مرور وب بپردازند.

تادايوشي كونو - دانشجوي دكترا - در مقاله اي به اين تكنيك اشاره كرده است:“ در حال حاضر چندين روش قدرتمند براي تعيين سيستم عامل يك كامپيوتر از راه دور وجود دارد. ما اين ايده را گسترش داده ايم و مفهوم شناسايي از راه دور تجهيزات فيزيكي را معرفي كرده ايم.“

با استفاده از تكنيك كونو مي توان جستجوي از راه دور انجام داد. براي مثال مي توان اتصال يك كامپيوتر به اينترنت را رهيابي كرد حتي اگر از نقاط دسترسي مختلفي استفاده كند. همچنين مي توان تعداد سيستمهاي پشت يك NAT را شمارش كرد حتي اگر اين سيستمها از شماره IP تصادفي استفاده كنند. NAT يا Network Address Translation، پروتكلي است كه با استفاده از آن تمامي ماشينهاي پشت يك فايروال، با همان شماره IP فايروال روي اينترنت ظاهر مي شوند.

وي در مقاله خود با اشاره به توانايي هايي كه تكنيك وي در اختيار گروههاي نظارتي قرار مي دهد، آن را به پروژه Carnivore تشبيه مي كند. Carnivore يك نرم افزار نظارت بر اينترنت بود كه توسط FBI تهيه شده بود.  تكنيك كونو با نفوذ و سوء استفاده از انحرافات كوچك و جزئي clock سخت افزار عمل مي كند.

در اين مقاله تاكيد شده است كه انجام اين تكنيك و شناسايي يك سيستم نياز به همكاري وي ندارد و براي تخمين انحرافات clock، تنها حجم كمي از اطلاعات مورد نياز است. البته نوع سيستم عامل در حجم اطلاعات مورد نياز مؤثر است.

آزمايشات انجام شده توسط اين متخصص و همكارانش نشان داده است كه انحرافات clock براي هر ماشين در گذشت زمان تقريبا ثابت باقي مي ماند و تفاوت اين انحرافات در ماشينهاي مختلف قابل تشخيص و به نظر يكتاست.

نتيجه تحقيقات كونو در ماه مي در سمپوزيوم IEEE ارائه خواهد شد.