صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

اسب تروا اسپم را به سوي موبايلها مي راند

 

9 نوامبر 2004- 19 آبان 1383

يك شركت ضدويروس هشدار داد كه يك برنامه خطرناك با تسخير تعدادي كامپيوتر روسي به دارندگان تلفنهاي همراه اسپم ارسال مي كند.

بنا به گفته Sophos اين برنامه كه يك اسب تروا با نام Troj/Delf-HA است، كنترل هر كامپيوتري را كه اين برنامه خطرناك در آن اجرا شود، به دست مي گيرد. سپس با استفاده از خدمات پيغام رساني متني روسي شروع به ارسال SMS به كاربران تلفنهاي همراه به صورت تصادفي مي كند.

گرگ ماستوراس - تحليلگر ارشد امنيتي Sophos - مي گويد:“ اسپم تلفن همراه يك دردسر جدي است و باعث اذيت مي شود و مي تواند هزينه قبض موبايل را بسيار بالا ببرد. در حال حاضر اسپمرهاي SMS از كامپيوترهاي بي دفاع براي ارسال پيغامهاي خود استفاده مي كنند.“

اين اسب تروا همانند Cabir سعي در آلوده سازي تلفنهاي همراه ندارد بلكه با استفاده از كامپيوترها به ارسال پيغام مي پردازد.

چهارسال پيش ويروسي به نام Timfonica از كامپيوترها استفاده كرد تا تعداد زيادي پيغام SMS را براي كاربران تلفن همراه در اسپانيا ارسال كند.بنا به گفته ماستوراس در نمونه هاي قبلي اسپمهاي SMS، سعي شده بود تا كاربر تلفن همراه را قانع كند تا با يك شماره pay-per-minute تماس بگيرد يا براي دريافت بعضي خدمات ثبت نام كند.

بعضي متخصصان معتقدند كه در آينده نزديك اسپم موبايل به يك مشكل جدي همانند اسپم اينترنتي مبدل خواهد شد.

Delf پيغام اسپم مورد نظر را از يك سايت روسي دريافت مي كند. برخلاف ويروس اين برنامه سعي نمي كند به صورت خودكار خود را به ساير كامپيوترها منتشر كند، بلكه گسترش آن وابسته به عملكرد هكر است كه آن را براي كامپيوترهاي قرباني ارسال كند.

كاربران براي مقابله با اين اسب تروا بايد سعي كنند فايلهاي الحاقي ناشناس و غيرقابل اعتماد را باز نكنند.