صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

ويروس نويسان تهديد مايكروسافت را جدي نمي گيرند

 

5 نوامبر 2004 – 15 آبان 1383

مايكروسافت براي دستگيري بعضي ويروس نويسان جايزه تعيين كرده اما به نظر مي رسد ويروس نويسان اين تهديدها را جدي نمي گيرند و به كار خود ادامه مي دهند.

از زماني كه مايكروسافت برنامه جايزه ضدويروس خود را راه اندازي كرده ، تنها يك موفقيت عايد اين شركت شده است. مطابق با اين برنامه تا به حال 1 ميليون دلار براي كساني كه از نويسندگان چهار كرم و ويروس اطلاعات دقيقي ارائه كنند، تعيين شده است. همچنين 4 ميليون دلار نيز براي جوايز آتي در نظر گرفه شده است اما ميزان تهديدهاي آنلاين كاهش پيدا نكرده است.

گراهام كلولي – مشاور ارشد شركت Sophos – مي گويد:« منصفانه است بگوييم كه هر زمان آنها براي پرداخت جايزه اعلام عمومي كرده اند با موفقيت روبرو نشده اند.»

دو كرم و دو ويروس در ليست مايكروسافت قرار دارند: كرمهاي MSBlast و ساسر و ويروسهاي MyDoom و Sobig.F . مايكروسافت براي كساني كه اطلاعاتي ارائه دهند كه منجر به دستگيري و محكوميت هر يك از نويسندگان اين ويروسها و كرمها شود،‌ 250 هزار دلار جايزه تعيين كرده است.

آخرين مورد كرم ساسر بود كه مي توان آن را بزرگترين موفقيت اين برنامه دانست. پليس آلمان در ماه مه با كمك اطلاعاتي كه مايكروسافت از منابع خود گرفته بود، جواني را دستگير كرد.

كلولي اشاره مي كند كه اين بار مايكروسافت درباره جايزه اعلان عمومي نكرده بود و تنها پس از برخورد با فرد مطلع – كه يكي از دوستان متهم است – تصميم به پرداخت جايزه گرفت. اما به نظر مايكروسافت اين موفقيت بدون جايزه ميسر نمي شد.

با وجود اين متخصصان معتقدند كه اين برنامه مفيد است. كلولي در اين باره مي گويد:« از نظر من وجود جايزه يك نكته مفيد است. از نظر مايكروسافت اين كار يك برد تلقي مي شود چون مشتريان و كاربران آنها را در حال مقابله مي بينند، هرچند نتيجه اي عايد نشود.»

تهديدات امنيتي برعليه محصولات مايكروسافت همچنان افزايش مي يابد و به اين شركت درباره برنامه امنيتي آن هشدار مي دهد. همچنين نتايج يك مطالعه نشان مي دهد كه حملات آنلاين به خصوص بر عليه كاربران خانگي بسيار موفق عمل مي كنند به طوري كه از هر 5 كامپيوتر شخصي در منازل يكي به ويروس آلوده است و درون 4 كامپيوتر نرم افزارهاي جاسوسي پنهان شده اند.

بنابر تخمين متخصصان كرم ساسر كه ابتداي مه شروع به گسترش كرد توانست حدود 500 هزار تا 1 ميليون كامپيوتر را آلوده كند.اين كرم خسارت كمي به بار مي آورد و مانند كرمهاي اينترنتي قبلي باعث ايجاد ترافيك بالا بر روي شبكه نمي شود اما باعث مي شود تا سيستمهاي عامل XP و 2000 به صورت مكرر بوت شود. اگر سون جاشان كه متهم به نوشتن ساسر است در دادگاه محكوم شود، مايكروسافت مجبور خواهد شد كه جايزه را پرداخت نمايد. پليس آلمان معتقد است كه اين جوان 18 ساله بيش از بيست نسخه از ويروس Netsky را نيز نوشته و منتشر كرده است. البته اين ويروس در ليست جوايز مايكروسافت قرار ندارد. پس از دستگيري جاشان، نسخه ديگري از اين ويروس با نام Skynet منتشر شده است كه نشان از ادامه كار توسط ساير ويروس نويسان و با استفاده از كد جاشان دارد.

همزمان با پيشرفت پرونده ساسر، هفته گذشته گزارشي از منابع ناشناس منتشر شد كه خبر از پيگيري براي دستگيري نويسنده Sobig.F مي داد. مايكروسافت براي اين ويروس در نوامبر سال گذشته جايزه تعيين كرده بود. نويسندگان ناشناس اين گزارش با مقايسه جدول زماني انتشار اين ويروس و برنامه اي كه براي ارسال اسپم به كار مي رود،‌ به اين نتيجه رسيده اند كه نويسنده روسي اين برنامه، ويروس Sobig.F و نسخ ديگر آن را نوشته و منتشر كرده تا از مشتريان خود حفاظت كند. در اين گزارش 48 صفحه اي آمده است:« به نظر مي آيد كه Sobig به گونه اي طراحي شده كه به اسپمرها كمك كند تا ناشناس باقي بمانند.» اما نويسنده روسي برنامه ارسال اسپم با اعتراف به نوشتن اين برنامه هرگونه ارتباطي با ويروس Sobig را انكار مي كند. گفته مي شود كه در اين گزارش ارتباطات جالبي بين برنامه اسپم و ويروس مزبور يافته و بيان شده است.

جايزه ديگري كه مايكروسافت اعلام كرده بود مربوط به كرم MSBlast مشهور به Blaster بود. اين كرم از يك حفره امنيتي استفاده مي كرد كه مايكروسافت كمتر از يك ماه پيش از انتشار اين ويروس اصلاحيه مربوط به آن را ارائه كرده بود. با وجود هشدارهاي زيادي كه درباره احتمال حمله يك ويروس منتشر شده بود، بسياري از كاربران ويندوز در نصب اين اصلاحيه كوتاهي كرده بودند. نتيجه اين بود كه بيش از 10 ميليون كامپيوتر به اين كرم آلوده شدند. بعضي مردم نيز مدعي هستند كه اين كرم دليل قطعي برق در كانادا و آمريكا بوده است كه باعث شد نزديك به 50 ميليون نفر در خاموشي فرو روند. تا به حال نويسنده يكي از نسخ ضعيف اين كرم دستگير و محكوم شده است.

كلولي مي گويد:« شايد اين جوايز باعث شوند كه نويسندگان جوان و نوجوان ويروسها بيشتر فكر كنند.»