صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

اسب تروای بن لادن متوقف شد

 

3 ژوئن 2005 - 13 خرداد 1384

متخصصان امنیتی هشدار دادند که یک ایمیل اسپم که مدعی است عکسهای اسامه بن لادن را در حال دستگیری با خود دارد، اما حاوی یک فایل الحاقی خطرناک است، نتوانسته موفق شود.

به گفته سخنگویان شرکتهای McAfee و F-Secure  میلیون ها کپی از نسخ این ایمیل روز گذشته به صورت گسترده ای پخش شد. تمامی این نسخ اعلام می کردند که رئیس القاعده دستگیر شده و حاوی یک فایل الحاقی با نام pics بودند. اما زمانی که کاربر این فایل را باز می کرد، یک کرم اینترنتی روی سیستم قربانی قرار می گرفت. اگر کرم به صورت کامل می توانست روی سیستم قرار گیرد، سعی می کرد تا از طریق ایمیل خود را منتشر کند. همچنین سیستم قربانی را به گونه ای تنظیم می کرد که بتوان از آن به عنوان رله کننده اسپم استفاده نمود.

به گفته F-Secure در یکی از بخشهای این اسپم چنین آمده است:

"Turn on your TV. Osama Bin Laden has been captured. While CNN has no pictures at this point of time, the military channel (PPV) released some pictures. I managed to capture a couple of these pictures off my TV. Ive attached a slideshow containing all the pictures I managed to capture."

با وجودی که این ایمیل در قالب اسپم به شکل گسترده ای پخش شده است، اما شرکتهای ضدویروس گزارشهای چندانی از آلودگی سیستمها دریافت نکرده اند که این امر نشان از آن دارد که کاربران این اسپم را شناسایی یا بلوکه کرده اند.

این اولین بار نیست که نام بن لادن برای فریب کاربران جهت بازکردن فایلهای الحاقی به کار گرفته شده است. سال گذشته پیغامی که مدعی بود عکسهای خودکشی اسامه را با خود دارد، در گروههای اینترنتی منتشر شد. اما کاربرانی که فریب این پیغام را خوردند به دام یک اسب تروا افتادند.