صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

کد سیسکو به بیرون نشت کرد

 17 مه – 28 اردیبهشت

امروز بخشی از کد برنامه ای که تجهیزات سخت افزاری شبکه سیسکو را راهبری می کند، بر روی اینترنت منتشر شد. این دومین بار در سال جاری است که کد برنامه یکی از محصولات یک شرکت بزرگ به بیرون نشر یافته است. در ماه فوریه بخشهایی از کد ویندوز 2000  و NT بر روی شبکه اینترنت پخش شد.

هنوز مشخص نشده است که این نشت کد چه میزان امنیت محصولات سیسکو را تحت تاثیر قرار خواهد داد. نشتی ماه فوریه مشکل زیادی برای مایکروسافت ایجاد نکرد. البته معمولا هکرها علاقه زیادی به نقاط ضعف امنیتی موجود در سخت افزار شبکه نشان نمی دهند.

اخبار مربوط به این نشت کد روز شنبه ، 26 اردیبهشت ، روی سایت روسی securitylab.ru قرار گرفت. بنابر اخبار رسیده این کد دو روز قبل از آن در اختیار مدیران این سایت قرار گرفته است. این سایت دو فایل را منتشر کرده است که به زبان C نوشته شده اند. کپی رایت یکی از فایلها متعلق به سال 1996 و دیگری 2003 است. بنا به گفته این سایت روسی حجم فایلهای به سرقت رفته حدود 800 مگابایت است که 2.5 مگابایت آن کمی پس از سرقت روی یک سیستم IRC قرار گرفت و موضوع بحث شد. البته این موضوع برای همه جذابیت نداشت و لذا عنوان کانال را به طور موقت به

 "do not keep commercial code on online computers...when are people gonna learn."

تغییر دادند.

سیسکو تایید کرده است که این کد متعلق به آن شرکت است اما شیوه نشت آن هنوز معلوم نشده است. البته کارشناسان معتقدند که هکرها نخواهند توانست از این کد به آسانی استفاده کنند. گفته می شود نشتی کد مایکروسافت در ماه فوریه بسیار خطرناکتر بوده چون آن کد براحتی و روی یک کامپیوتر خانگی قابل ساخت است اما کامپایل کردن کد سیسکو نیاز به سخت افزار خاص دارد که در اختیار اکثر مردم قرار ندارد.

FBI مشغول تحقیق بر روی این سرقت است.