صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

کرم تلفنهای هوشمند گوشی را گذاشت

 

15 ژوئن 2004 – 26 خرداد 1383

 

کرم Cabir که روز گذشته آن را معرفی کردیم ،‌ در دنیای واقعی گسترش نخواهد یافت. بعضی محققین در ابتدا تصور می کردند که این کرم به طور خودکار روی تلفنهای مبتنی بر سیستم عامل Symbian اجرا می شود، اما بررسی های انجام شده این حدس را تصدیق نمی کند.

کوین هوگان – مدیر ارشد شرکت Symantec – کاربر تلفن قربانی باید بپذیرد که یک فایل را از یک منبع ناشناس دریافت کند. وی می گوید :“ حتی اگر این کرم بر روی شبکه عمومی فرستاده شده بود ، روشی که این کرم برای تکثیر خود در نظر گرفته ، باعث محدودیت شدید میزان انتشار می شد .“ وی می افزاید :‌“ در واقع روش کار کرم مبتنی بر وجود یک حفره امنیتی در سیستم عامل نیست بلکه مبتنی است بر وجود مشکل امنیتی در کاربر آن سیستم عامل!“

بنابه گفته هوگان کرم برای انتشار باید سه مرحله را طی کند. اول کاربر تلفن هدف باید اجازه دهد تا تلفن آلوده با استفاده از پروتکل بی سیم Bluetooth به تلفن وی وصل شود. سپس این کاربر باید دریافت داده را بپذیرد و در نهایت وی باید با نصب این برنامه موافقت کند.

هوگان همچنین اشاره می کند:“ ما هنوز این کرم را در شبکه عمومی ندیده ایم و در واقع یک ویروس آزمایشگاهی است که در دست نویسندگان آن و بعضی محققین است. “ البته کارشناسان متذکر شده اند که ممکن است ویروسهای جدیدی با استفاده از این کرم نوشته شوند که بنابر گزارشهای رسیده دو نمونه تا به حال دیده شده اند. اما خوشبختانه نصب آن روی تلفن بدون اجازه کاربر ممکن نیست.

بنا به گزارش Cabir , Symantec عملیات مخربی انجام نمی دهد اما از آنجا که به طور مرتب به دنبال دستگاههای با امکان Bluetooth می گردد تا آنها را آلوده کند لذا به شدت عمر باطری سیستم آلوده را کاهش می دهد.