صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

آیا اینتل برای اپل امنیت بیشتری خواهد آورد؟

 

7 ژوئن 2005 - 17 خرداد 1384

متخصصان می گویند که شرکت کامپیوتری Apple به دلایل امنیتی به استفاده از چیپهای اینتل روی نیاورده است.

محققان و تحلیلگران امنیتی معتقدند که با وجود اینکه از این پس هسته سخت افزار کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز با سخت افزار مکینتاش یکی خواهد بود، اما این سیستم عامل است که کامپیوترهای مایکروسافتی را در برابر حملات نفوذپذیر کرده است نه سخت افزار.

یکی از کارشناسان امنیتی می گوید:“ سیستم عامل مکینتاش از لحاظ امنیتی وجهه بهتری نسبت به ویندوز دارد. من فکر نمی کنم که استفاده از چیپهای اینتل تغییری در استحکام این سیستم عامل پدید آورد.“

تا به حال سیستم عامل مکینتاش در برابر حملات ویروسها و کرمهای اینترنتی که سیستمهای مایکروسافتی را کلافه کرده اند، مصون بوده اند. پیش از این Apple از پردازنده های شرکت Power PC برای کامپیوترهای خود استفاده می کرد.

از نظر تئوری وجود مشکلات امنیتی در نرم افزار سطح پایین مورد استفاده کامپیوترهای ویندوزی و مکینتاش ، مثلا BIOS سیستم ، و حمله از این طریق ممکن است اما چنین مشکلاتی به ندرت رخ می دهد. از طرف دیگر هنوز معلوم نیست که آیا Apple همان نرم افزار سطح پایین مورد استفاده کامپیوترهای ویندوزی را به کار خواهد گرفت یا خیر. هنوز مشخص نشده است که اینتل تا چه حد چیپهای خود را برای استفاده در محصولات Apple تغییر خواهد داد.

یکی از کارشناسان امنیتی در این باره می گوید:“ این حقیقت که مکینتاش روی همان پردازنده ای اجرا شود که ویندوز کار می کند، می تواند به این معنا باشد که بعضی کدها و برنامه ها می توانند روی هر دو اجرا شوند. اما من فکر نمی کنم که ویروس نویسان در آن سطح برنامه نویسی کنند لذا مشکلات امنیتی مشترکی وجود نخواهد داشت.“

محققان معتقدند که اکثر حملات مشکلات امنیتی سیستمهای عامل، برنامه ها و شبکه ها را هدف قرار می دهند و سراغ سخت افزار نمی روند، چون کار بسیار سختی است. ممکن است حفره هایی در BIOS وجود داشته باشد اما به ندرت پیش می آید. البته ممکن است مشکلاتی مانند نمونه ای که در فناوری hyperthreading چیپهای اینتل رخ داد، اتفاق بیافتد، اما کارشناسان این نگاه را بسیار بدبینانه می دانند.

البته استفاده از چیپهای اینتل باعث خواهد شد که کامپیوترهای Apple ارزانتر و لذا پرکاربردتر شوند که این امر باعث خواهد شد تا هکرها به محصولات این شرکت به عنوان یک هدف جدی تر بنگرند. همچنین از آنجایی که برنامه های مکینتاش برای کار روی بستر سخت افزاری جدید باید مجددا نوشته شوند، لذا برنامه نویسان باید مراقب مشکلات امنیتی کدهای خود باشند.