صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

حبس تعلیقی برای نویسنده ساسر

 

8 جولای 2005 – 17 تیر 1384

امروز یک قاضی آلمانی یک حکم تعلیقی برای مدت یک سال و نه ماه  را برای جوانی که معترف است کرم کامپیوتری ساسر را سال گذشته ایجاد کرده است،‌صادر کرد.

علاوه بر آن سون جاشان 19 ساله موظف است طی دوره آزادی به قید التزام، 30 ساعت خدمات عمومی و اجتماعی انجام دهد. این دوره 3 سال است و جاشان موظف است خدمات خود را در یک بیمارستان یا خانه سالمندان انجام دهد.

جاشان طی دادگاه خود به خرابکاری کامپیوتری و دستکاری اطلاعات اعتراف کرد. این دادگاه در روز سه شنبه آغاز و امروز، یعنی جمعه،‌ پایان یافت. از آنجایی که در زمان ارتکاب جرم کمتر از 18 سال داشته، لذا دادگاه وی غیرعلنی بود.

کرم ساسر و شش نسخه شناخته شده آن از ماه مه سال گذشته شروع به انتشار کردند و حدود یک میلیون کامپیوتر دارای سیستم عامل ویندوز را آلوده کردند. ساسر از یک حفره در ویندوزهای 2000 و XP سوء استفاده می کرد و باعث می شد که کامپیوترها از کار بیافتند و بازآغازی کنند.

از مهمترین قربانیان این ویروس می توان به گارد ساحلی بریتانیا، کمیسیون اروپا و بانک Westpac استرالیا اشاره کرد.

دادستان درخواست دو سال حبس تعلیقی و 200 ساعت خدمات عمومی و اجتماعی طی دوره 3 ساله آزادی به قید التزام را از دادگاه کرده بود. وکیل جاشان سعی داشت تا مدت دو سال حبس تعلیقی را به یکسال کاهش دهد.

دادگاه معتقد است که جاشان با دقت انتشار ساسر را برنامه ریزی کرده است تا میزان خسارت را به بالاترین مقدار ممکن برساند اما وی این کار را با قصد و منظور مالی انجام نداده است.

جاشان ماه مه سال گذشته دستگیر شد. دستگیری وی در نتیجه جایزه 250 هزار دلاری مایکروسافت برای ارائه کننده اطلاعاتی درباره نویسنده ساسر بود. به گفته مایکروسافت این جایزه بین دو نفر که اطلاعات مفیدی درباره جاشان داده بودند تقسیم خواهد شد. مایکروسافت هویت این دو نفر را فاش نکرده است.

مایکروسافت سه جایزه 250 هزار دلاری دیگر نیز دارد که به افرادی  اعطا خواهد کرد که به دستگیری نویسندگان ویروسهای MyDoom.B، Sobig و Blaster کمک کنند.