صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

كمي سورس كد مي خريد؟

 

14 جولاي 2004 – 24 تير 1383

يك گروه از هكرها شروع به فروش آنلاين فايلهايي كرده اند كه بنابه ادعاي آنها شامل كدهاي محرمانه نرم افزارها هستند. آنها همچنين گفته اند كه حاضرند تا براي تهيه سورس كد يك نرم افزار سفارش قبول كنند.

به نظر مي رسد فايلهاي ارائه شده توسط اين گروه كه خود را Source Code Club ناميده ، شامل سورس نسخه قديمي سيستم تشخيص نفوذ Enterasys Networks' Dragon و نرم افزارهاي كارگزار/مشتري Napster است كه به ترتيب با قيمت هاي 16 هزار دلار و 10 هزار دلار ارائه شده اند.

گروه براي اثبات ادعاي خود مبني بر داشتن فايلها، ليست آنها را بر روي سايت قرار داده است. به عقيده آنها ، با استفاده از ايميل و به كمك رمزنگاري ، هويت آنها و خريدار مخفي خواهد ماند.

شخصي كه خود را Larry Hobbles معرفي مي كند و به ايميلهاي فرستاده شده به نشاني ايميل داده شده پاسخ مي دهد ، در جواب ايميلي درباره مخفي ماندن مشخصات خريدار چنين مي گويد :“ يك شركت مي تواند با خيالي راحت به كار با ما بپردازد چون همه اطلاعات مربوط به مشتريان ما رمزنگاري مي ظود و پس از تكميل هر تراكنش( Transaction )  با هر كاربر، تمامي ركوردهاي رمزشده نيز پاك مي شوند.“

بنابه گفته Roxio كه Napster را خريداري كرده است ، كد ارائه شده مربوط به سرويس قبلي آن يعني اشتراك فايل است و به سرويس فعلي كه موسيقي ارائه مي كند ربطي ندارد.

Enterasys نيز گفته است كه با FBI تماس گرفته و درحال تحقيق درباره صحت ادعاي اين گروه است. اين شركت تاييد نكرده است كه فايلهاي در اختيار گروه فايلهاي اصلي است اما اشاره كرده است كه با توجه به ليست فايلهاي ارائه شده ، حتي اگر فايلها واقعا سرقت شده و در اختيار گروه قرار داشته باشند ، الزاما نشان از نفوذ به شبكه نيست. همچنين بنا به گفته Enterasys سورس كد موجود مربوط به دو نسل قبل نرم افزار Dragon است.

Roxio و Enterasys اولين شركتهايي  نيستند كه سورس كد ‎آنها به سرقت رفته و بر روي شبكه قرار گرفته است. در ماه مه شركت سيسكو متوجه شد كه سورس كد مورد استفاده در بسياري از محصولاتش سرقت شده است. اوايل امسال بخش بزرگي از كد ويندوز 2000 و ويندوز NT4.0 بر روي شبكه اينترنت قرار گرفت.

اين گروه در سايت خود اعلام كرده است “ اگر سورس كدي از شركتهاي موجود در ليست 100 تايي Fortune را مي خواهيد ممكن است ما آن را داشته باشيم. اگر هم كد مورد نياز شما در مجموعه ما موجود نباشد ،‌ آن را به قيمتش ظرف حداكثر 2 ماه براي شما تهيه مي كنيم.“

به نظر مي رسد اين گروه براي يك كار تجاري طولاني مدت خود را آماده كرده است و تصميم گرفته است درصورت بسته شدن سايت ،‌ اطلاعات خود را به سايت ديگري منتقل كند.