صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

Cabir ، تهدیدی جدی علیه تلفنهای همراه

 

28 دسامبر 2004 – 8 دی 1383

یک شرکت امنیتی با ارائه گزارشی از نسخ جدید ویروس Cabir ، این ویروس را تهدیدی جدی برای تلفنهای همراه معرفی کرد.

نسخ قبلی Cabir که روی تلفنهای دارای سیستم عامل Symbian و تکنولوژی بی سیم Bluetooth گسترش می یابند، تابستان امسال توانستند به عنوان اولین ویروسهایی که روی تلفنهای هوشمند امکان پخش شدن دارند، جلب توجه کنند. اما مدت کوتاهی بعد مشخص شد که این ویروسها بی ضرر هستند و تنها برای اثبات امکان استفاده از چنین روشی برای انتشار به کار می روند.

اما با انتشار نسخ Cabir.H ، Cabir.I و Cabir.J شرکت امنیتی F-Secure هشدار داد که نسخ جدید همانند اجداد خود بی خطر نیستند. F-Secure طی هشداری امروز اعلام کرد که در نسخ جدید Cabir مشکلی که باعث کندی انتشار نسخ اولیه می شد برطرف شده است:“ Cabir در هر بازآغازی ( reboot ) تنها می توانست یک تلفن جدید را آلوده کند در حالی که Cabir.H و Cabir.I می توانند در هر بازآغازی تعداد نامحدودی تلفن را آلوده کنند.“

با تولد این نسخ مشخص شده است که سورس کد ویروس Cabir در شبکه زیر زمینی هکرها پخش شده است که این نشانه و خبر خوبی به شمار نمی آید.

F-Secure اعلام کرده است که این ویروسها به شکل فعالی دیده نشده اند و کاربران Symbian می توانند با غیرفعال کردن مشخصه discoverable در تلفنهایشان از خود محافظت کنند. گفته می شود که تنها تلفنهایی که از واسط کاربر نوکیا  سری  60 استفاده می کنند ، در معرض این خطر قرار دارند.