صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

ویروسی شدن خودروها تکذیب شد

 

17 فوریه 2005 - 29 بهمن 1383

شرکت خودروسازی Lexus امکان ویروسی شدن سیستم راهبری بعضی خودروهای این شرکت را که با Bluetooth کار می کنند، تکذیب کرد.

امروز شرکت F-Secure بر روی وبلاگ خود اعلام کرد که بیانیه ای از شرکت Lexus‌دریافت کرده است که شایعات موجود درباره وجود حفره امنیتی در خودروهای این شرکت را تکذیب می کند.

در ماه ژانویه شرکت امنیتی کاسپرسکی گزارشی را منتشر کرد که طی آن امکان ویروسی شدن خودروهای Lexus مورد بررسی قرار گرفته بود. البته کاسپرسکی اشاره کرده است که تا به حال هیچ خودرویی واقعا ویروسی نشده است.

Lexus در بیانیه خود تایید کرده است که سیستم راهبری خودروهایش یک سیستم عامل درونی دارد و از حافظه با دسترسی تصادفی ( RAM ) جهت ذخیره سازی اطلاعاتی مانند مقاصد اخیر و یا فهرست تلفن استفاده می کند. اما این شرکت خودروسازی گزارشهایی را که نشان می دهد سیستم عامل درون خودورها توسط Symbian ایجاد شده است ، تکذیب می کند. Symbian در برابر ویروس Cabir قابل نفوذ است. این ویروس در واقع اولین کرمی است که تلفنهای هوشمند را هدف قرار داده و با استفاده از امکان Bluetooth موجود در گوشی های دارای سیستم عامل Symbian سعی می کند سایر گوشی های Symbian را بیاید و خود را منتقل کند.

Lexus همچنین اعلام کرده است که با وجودی که واسط Bluetooth در سیستم راهبری خودروهای این شرکت از فناوری Object Push Protocol جهت دریافت فایل از گوشی های همراه استفاده می کنند، این مشخصه به صورت دستی تحت کنترل صاحب خودرو است.

F-Secure با توجه به بیانیه Lexus چنین نتیجه گیری کرده است که مشکل جدی صاحبان این خودروها را تهدید نمی کند. یکی از مشاوران ارشد کاسپرسکی نیز اعلام کرده است که بیانیه Lexus قابل قبول است اما ویروسهای آینده هوشمندانه تر عمل خواهند کرد و در آینده نه چندان دور امکلان آلودگی خودروها به ویروس وجود خواهد داشت.